Tant är ej längre halt

Löpning orange
Luft under tårna

Det blev en lite annorlunda alternativvecka. Den blev inte alternativ alls. Av 60 planerade kilometrar har jag sprungit samtliga.

Tydligen knarrar vi tanter lite ibland, utan att det behöver betyda något. Men för säkerhetsskull har jag stämt av med min naprapat Krister Sellman.

Jag skulle vilja säga att Krister är en ”löpares livlina”. Tack vare honom blir jag aldrig nojig längre när jag får en krämpa. Det mesta (förutom frakturer…) är sällan så allvarligt om man tar tag i det direkt.

Sen är det nog som så att Krister har en viss avskräckande effekt på mig, jag vågar inte slarva allt för mycket med min kropp. För då kan det hända att han tar fram sin luftpistol eller sina torra nålar och skruvar några varv. Jag blir torr i munnen och svettig i händerna bara jag tänker på det. Krister är enormt duktig, men han gör ont.

Jag gjorde lite tå-gymnastik, körde extra mycket med min tiger tail och pysslade med lite annat okonventionellt som jag helst håller för mig själv, eftersom det är av karaktären ”do not try this at home if you are not 100% sure about what you are doing”.

En annan sak jag funderat på är kronisk inflammation. Jag tror inte ett skit på vissa saker längre. Och jag tror definitivt inte på vissa ”kostkomplotter” där enskilda livsmedel pekas ut som inflammationsdrivande.

För att slippa gå runt med en kronisk inflammation finns det ett par saker du SKA göra:
Sov gott om natten – inte bara ligga och slumra. Du ska sova och vakna utvilad.

Stressa ner – stress piskar på kroppens katekolaminer, de är bra i små doser, men inte gå runt med kroniskt förhöjda nivåer. Det kan således vara kontraproduktivt att trycka in stressande träning i en redan stressad vardag. Tänk om. Vad behöver du?

Rör på dig – gäller både vardagsmotion och pulshöjande aktivitet. Det hjälper dig att hålla din insulinsensitivitet hög och ditt blodsocker stabilt. Dvs du blir inte så känslig för den där kanelbullen som du åt till trekaffet.

Normalvikt – detta känsliga ämne. Fettväv är hormonproducerande och onödigt mycket fett på kroppen gör att du blir mer insulin-resistent.
Vad är normalvikt? Ja, vad är det?
Jag tänkte inte gå in på det, eftersom det är så kontroversiellt, men många gömmer sig idag i en lätt övervikt och springer sig till trasiga knän och höfter.
Jag är stenhård här. Vill du behålla din löparhälsa genom hela livet, glöm de där 2-3 kilona trivselvikt. Sedan spelar de inte så stor roll för andra saker.

Imorgon är det #trailmåndag. DET trodde jag fan inte för en vecka sedan när höger underben gick ut i strejk. Men jag tar en gammal sko!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>